חוק ומשפט

העלמתם מס? כך תצהירו על ההון שלכם ותמנעו מהליך פלילי

גם השנה פרסמה רשות המסים “נוהל גילוי מרצון” חדש. הנוהל יאפשר לישראלים בעלי הון בלתי מדווח – כלומר, מי שלא שילמו מסים בגין הכנסותיהם מחו”ל, להסדיר ולשלם את המס הנובע בגין הכנסות אלה. רשות המסים מצידה, מבטיחה חסינות מהעמדה לדין פלילי בגין אי דיווח על הכנסות אלה. החסינות מבטיחה כי לצד העמידה בחובות התשלום, וסגירת כלל הטענות העתידיות על חובות אלו, יוכל הנישום להימנע מתוצאות שליליות רבות אשר היו מתגלות בבדיקה או חקירה של רשות המסים ומאי נעימות שיכולה לכלול תיק פלילי, תפיסת נכסים ואף מאסר בפועל.

מדובר בחלק מהמלחמה של רשות המסים והרשות להלבנת הון בהון השחור. במסגרת מלחמה זו חתמה מדינת ישראל על אמנות למניעת כפל מס וכן על יותר מ-50 הסכמים לחילופי מידע בין מדינות, במסגרתם זורם לישראל מידע רב על ישראלים אשר מחזיקים בנכסים ובחשבונות בבנקים מעבר לים.

מי רשאי להצטרף להליך של נוהל גילוי מרצון?

עליכם לעמוד במספר תנאים. התנאי הראשון הוא תום לב. כלומר, לא תוכלו להיכנס להליך של גילוי מרצון אם אחד מהסעיפים הבאים חל עליכם:

  1. אם בזמן הפנייה לבקשה לגילוי מרצון, נערכת חקירה או בדיקה בעניינכם על ידי רשות המסים – כולל לגבי בת/בן הזוג שלכם או חברות שבשליטתכם.
  2. אם בזמן הפנייה לבקשה לגילוי מרצון, יש בידי רשות המסים מידע הקשור לגילוי מרצון, כולל ביחס לבת/בן הזוג שלכם, חברות שבשליטתכם או תיקי שותף בהם אתם מחזיקים.
  3. אם בזמן הפנייה בבקשה לגילוי מרצון, נערכת בדיקה או חקירה בעניינכם, בת/בן הזוג שלכם או חברות שבשליטתכם על ידי משטרת ישראל בעניין הקשור לבקשה לגילוי מרצון, לרבות פעילותכם העסקית, או כל פעילות אחרת המניבה הכנסות.
  4. אם פורסם באחד מכלי התקשורת, ברשות שלטונית אחרת, כתבי בית דין, פרוטוקלים וכל מסך אחר בהליכים אזרחיים או פליליים – בארץ או בחו”ל, על מידע הקשור לבקשה לגילוי מרצון – ולו בעקיפין.

מטרתו של הנוהל היא להביא לידי כך שיותר תושבים ואזרחי מדינת ישראל ידווחו על הכנסותיהם וישלמו מסים בישראל. עם זאת, הנוהל אינו מתאים לכל אחד. כך למשל, מי שצבר את הונו בפעילות לא חוקית לא יוכל להסדיר את עבירות המס במסגרת הנוהל.

מה כוללת בקשת נוהל גילוי מרצון?

  1. הבקשה תכלול את שנות המס הרלוונטיות לבקשתכם. משמע, כל השנים בהן לטענתכם, לא דיווחתם על חלק או על כל הונכם. חשוב לזכור את עניין תום הלב – לא ניתן לעבור גילוי מרצון רק על חלק מהשנים בהן לא דיווחתם על הונכם – אלא רק על כולן.
  2. מקור ההכנסה, בשילוב מסמכים או הוכחות מסודרות ורשמיות שיכולות לאמת את הטענות. חשבוניות עסקה, דפי חשבון המראים את העברות הכספים, ניירות ערך, חשבונות זרים לא מדווחים ועוד.
  3. פירוט מדויק של היקף הסכום שהושמט ולא דווח. לא מספיק לומר מספר אחד וסופי של הסכום עליו לא דיווחתם, אלא עליכם לפרט את ההעברות או התשלומים אר מסתכמים באותו סכום.
  4. אומדן עבור תשלומי המס. כל מסמך רלוונטי שיתמוך בבקשה המוגשת.

 אדם זכאי להגיש בקשה זו פעם אחת. קיימות נסיבות מיוחדות כמו מחלה, אשר יכולות לאפשר הגשה חוזרת – ההחלטה בנושא היא אינדיוידואלית.

יובהר כי כל האמור במאמר זה הינו בגדר מסירת מידע כללי ואין לראות במידע זה משום חוות דעת או כל תחליף לייעוץ מקצועי.